Reissureippailua

Pakkaan aina liikuntakamat mukaan reissuun, jos yhtään näyttää siltä, että kalenteriin treeni tai pari mahtuu. Aina toki aikaa ei työreissulla ole ja silloin on turha stressata! Väsyneenä ja stressaantuneena on myös altiimpi loukkaantumisille ja tuskin kropalle muutenkaan hyvää tekee. Eli lepoa silloin, kun ei jaksa treenata.

image

 

 

 

Viikko alkoi kuitenkin Suomen vilpoisessa keväässä maanantain ansaitulla lepopäivällä (sunnuntain 25 km lenkin jälkeen). Tiistaina käväisin kuntosalini juoksuryhmässä. Silloin tällöin ihan kivaa vaihtelua, varsinkin jos tietää itse miten treenata (sykealueet yms). Kirjoittelen näistä lisää juoksukoulupostauksessani, jonka saan toivottavasti piakkoin kirjoitettua.

image

 

Jos ennen lentoa on aikaa juoksulenkille, pyrin sellaisen tekemään. Inhoan syvästi lentokoneessa istumista, juoksu ennen tuntuu hiukan auttavan 😀 Muutenkin matkapäivän jälkeen tiedossa oli muutama työntäyteinen päivä ja treeneille ei ollut aikaa.

Sunnuntaina onneksi ehdimme 9 km lenkille. Yleensä lämpimässä, varsinkin kun siihen ei ole yhtään talven jäljiltä tottunut, kannattaa juosta aamulla tai illalla. Nyt oli kuitenkin pilvisempää ja päätimme lähteä päivällä. No aurinko toki päätti pilkistellä ja kuumahan tuossa tuli, vettäkään ei sitten mukana ollut… No tälläisen lyhyemmän lenkin sentään selvisi ihan hyvin!

Maanantai meni töissä, ja syödessä… Syy miksi en voisi asua Espanjassa on ruoka 😀 Churrot, bunuelot… Huh!

Pidemmän lenkin ehdimme tekemään myös, ei kun kello soimaan seiskan jälkeen, niin ehdittiin ennen takaisin ennen aamupalan loppumista. Eli ihan nin pitkälle ei ehditty, kun mieli teki 😀 Juoksimme Torremolinosista Guadalhorcen luonnonpuistoon.

image

Päiväksi oli sovittu suppailua mutta valitettavasti liian kova tuuli esti aikeet… Sofia-opiston kahvakuulailuun sentään pääsimme.

Loppuviikko menikin sitten reissusta ja pienestä flunssasta toipumisessa. Lauantain Aurajoen yöjuoksutunnelmat ansaitsevat oman postauksensa. Varovasti tuli otettua tuon flunssan takia.

 

Mainokset

Juoksija-lehti

Harvemmin tulee lehtiin ihastuttua mutta nyt kolahti sellainen juoksuharrastajan lukupaketti postiluukusta, että suosittelen kipaisemaan lehtipisteeseen 😀

Tässä on luettavaa viikoiksi! Mukana oli myös Juoksuplus-lehti naisille.

-kenkätestissä on selitetty hyvin kenkien ominaisuudet. Eli ei vain ”tämä on paras”. Auttaa valitsemaan minullekin uudet Adidakset, olen rakastunut viime vuotisiin Energy boosteihin mutta nyt täytyy saada uudet. Täytyy sovittaa ainakin Boston boostit, tempo boostit ja energy boostit.

-tietoa rasitusvammoista.

-intervallitreeni-ideoita.

Juoksuplussassa

-juoksijan liivit, voittajana omakin suosikkini Shock Absorber Run. Isompipoviselle ihan must!

-kympin kuntoon esimerkkiohjelmia.

Ja paljon muuta! Taitaa lähteä tämä lehti nyt tilaukseen 😀

Kiirettä pukkaa… Yogaia sekä pitkää lenkkiä :D

Huh, kiirettä on riittänyt mutta yritän  saada blogin ajan tasalle  🙂

image

Yogaiasta piti tehdä ”kunnollinen” arvio mutta meillä on hitaanpuoleinen netti eli en saanut Yogaiaa toimimaan kunnolla. Sääli, erittäin kiva palvelu on kyseessä. Testailin venyttelyn, urheilijan joogan ja yin joogan tyttären kanssa. Pätki tosiaan sen verran, että ei koko tunteja jaksettu.

Yritän testailla joskus myöhemmin paremmin ja suosittelen kokeilemaan ilmaista treeniviikkoa!

image

Tiistaina TuUL:n maratonkoulussa testailtiin sykealueita… Aina yhtä kamalaa! Mutta onneksi kehitystä on tapahtunut 🙂 Olen todella tyytyväinen! Hidas olen vieläkin ja siitä en suuremmin välitäkään, haluan juosta pidempää matkaa.

image

Keskiviikkona oli vuorossa Grit Strenght, onneksi vain 30 min mittainen treeni. Ei tätä pidempään jaksaisikaan! Hui 😀

image

Torstaina oli vapaapäivä ja perjantaiaamuna juoksin 20 min vauhtikestävystreenin uusilla sykerajoilla, alkuun ja loppuun 10 min rauhallista pk-lenkkiä.

image

Lauantaina pakolliset venytykset. En tosiaan muuten voi juosta näin paljoa!

Sunnuntaina oli vuorossa taas pitkis parhaassa joukossa 😀 Ei näitä muuten jaksaisi! 25 km lenkillä on todellakin tärkeää pitää huolta riittävästä juomisesta,  onneksi myös ”huoltojoukot”(eli Sportvisiumin Päivi Hänninen) olivat parasta A-ryhmää 😀 Viimeiset kilometrit tuntuivat pakaroissa mutta palauduin todella nopeasti: vain sunnuntain oli väsymystä jaloissa mutta lepäsin silti maanantain.

 

 

Maaliskuun kilometrit ja viikon liikunnat

image.jpeg

Reissussa kun aina rähjääntyy, niin reissupäivän eli maantain lisäksi tuli lepuutettua myös tiistai. Jäi sitten tiistain juoksukoulukin väliin, harmitti tietysti, mutta minkäs mahtaa, kun ei silmät meinaa pysyä auki 😀

Keskiviikkoaamuna, pitkien yöunien jälkeen, teinkin reippaana aamun vauhtileikittelyn. Vauhtileikittelyssä (jota myös hauskasti Fartlekiksi kutsutaan) juostaan ilman tarkkaa sunnitelmaa kovempia pätkiä. Itse juoksin kovempaa kaikki ylämäet ja niiden lisäksi kilometrin lenkin ”maratonvauhtia” Turun Linnan ympäri. Yhteensä aikaa meni 55 minuuttia ja oli kivaa! Aika kuluu niin nopeasti näin, paljon kivampi kuin tasavauhtinen peruskestävyyslenkki 😀

Torstaina teki hirmuisesti mieli juosta mutta aikaa ei juuri ollut, joten juoksin lyhyen peruslenkin (35 min). Testasin samalla Hansan Intersportista ostamani Kari Traan pannan ja oli juuri niin hyvä kuin toivoinkin. Saa näppärästi aamulenkeillä sojottavan tukan piiloon 😀 Tämä on käännettävä mutta toisen puolen kirkas minttu ei ole kyllä meikäläisen väri!

image

Maaliskuun kilometrit yhteensä 🙂 Ekaa kertaa katsoin nämä Garminista mutta veikkaan, että kasvussa ovat kilometrit olleet!

Vähän lihaskuntoakin, eli kehonpainoharjoittelu kotona perjantai-iltana, lapset tekivät omia treenejään samalla. IntervalTimer App (iPhonessa ainakin) on muuten loistava! Olen ohjelmoinut tänne niin venytykset kuin tämäkin treenit. Eipä tule fuskattua ajassa 😉 Aikaa menee tähän n. 45 min lämmittelyineen ja treenissä on ihan perusjuttuja: kyykkyjä, hyppyjä, punnerruksia yms. Aikoinaan kotitreeni oli ajatuksenakin ihan kamala mutta olen nyt ihan viime aikoina oppinut pitämään näistä.

Viikon pitkä lenkki olikin edellisiä pidempi, 20 km ja rauhalliseen tahtiin alhaisilla sykkeillä. Ei tuntunut yhtään pahalta, Juoksuhirmujen seura oli taas mitä parhaita terapiaa. Onni on ihanat juoksukaverit! Ei tätä yksin jaksaisi.

image

Ja vaikka juoksu olikin mukavaa ja kivutonta, sen jälkeen kyllä kroppa oli melkoisessa juntturassa… Päätinkin nyt aloittaa Yogaia-kokeiluni.

Yogaia on siis nettijoogastudio, voit tehdä joogatuntisi milloin haluat kotona/ reissussa. Nettikameralla voi halutessaan saada myös yhteyden ohjaajaan. Yogaia maksaa n. 10-20€/ kk tilauksen pituudesta riippuen. Viikon verran saa testata ilmaiseksi, joskus on pidempiäkin ilmaiskampanjoita. Oma testailuni jatkuu vielä mutta valitettavasti nettiyhteyteni taitaa olla liian pätkivä tähän. Sääli, sillä pidän tästä todella. Mutta lisää Yogaista siis ensi viikolla, kun olen ehtinyt testaamaan enemmän!

Lajitestissä AIR CORE

imageAir Jooga take off- tunnin jälkeen testasin Air Coren Turun Yoga Nordicissa. Air Corea ennen pitää käydä ainakin yhdellä take off -tunnilla, perusteet on hyvä olla tiedossa. Suosittelen itse ehkä jopa useampaa take offia, ellei laji suju kuin tanssi alusta saakka. Testaamallani tunnilla yksi joogaaja lähti valumaan liinasta alas (liina oli väärässä kohtaa), ohjaaja kävi auttamassa hänet alas. Eli perusteet on siis hyvä hallita hyvin, mukavampaa itsellekin!

Air coressa liikkeet ovat vaativampia ja inversiot (=pääalaspäin asennot) pidempiä kuin take off -tunnilla, vaikka toki asennosta voi kiepsahtaa pois aina halutessaan. Näiden lisäksi keskitytään keskivartalon syviin lihaksiin lankuilla yms liinan avustuksella.

Itselleni riittää jatkossa normaali air-tunti, sillä haen joogasta (ja varsinkin air joogasta) lähinnä venytyksiä. Varsinkin selälle inversioliikkeet tekevät todella hyvää! Oma suosikki selviää vain testaamalla, jos air jooga yhtään kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti testata.

Huom: Puuvillaiset vaatteet ovat vähemmän liukkaat liinassa! Tämä on huomion arvoista erityisesti näillä edistyneempien tunneilla.

image

Eli ei muuta kuin testaamaan!